top of page

פענוח הקלטות - כלי עתיק אך שימושי גם היום

הקלטות, פעולה שנדמית לנו כיום כבסיסית למדי, לא הייתה קיימת בעולם לא כל כך מזמן. כיום, אנו משתמשים בהקלטה כמעט בכל יום. לא אחת, אנו נצרכים לשירותי פענוח הקלטות, כפי שנפרט במאמר שלפניכם.


הקלטות מודרניות

הקלטות מלוות אותנו כחברה כבר תקופה ארוכה מאוד. קשה לדמיין את החיים המודרניים שלנו בלי היכולת הכל כך בסיסית ומובנת מאליה לתעד צלילים ודיבור ולשמר אותם בצורתם הגולמית כפי שהם הופקו בראשונה. הקלטות על סוגיהן וגווניהן השונים מלוות כמעט כל אספקט בחיינו. אנחנו, באמצעות הקלטת קול, שומעים מוזיקה, צורכים חדשות, מתעדכנים במתרחש בעולם ומתקשרים עם האנשים בחיינו ובסביבה שלנו.


היסטוריה קצרה של הקלטת קול

נסקור להלן את היסטוריית הקלטות קול לאורך השנים:


ההקלטות הראשונות

היכולת להקליט ולשמוע הקלטות נראית לנו כל כך ברורה ויומיומית, שקשה לנו לחשוב על המציאות בלעדיה. אך לא תמיד הדבר היה כך. הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בהקלטת קול הייתה בשנת 1857.

בשנה זו הממציא צרפתי לאון סקוט בנה לראשונה בהיסטוריה האנושית מכשיר המסוגל לתעד צלילים. מכשיר זה נקרא "פונואוטוגרף" (שבתרגום חופשי משמעות השם היא רשם קול). המכשיר של סקוט התבסס על עט שרעד בהתאם לצלילים שקלט. העט היה מחובר לגליל נייר שרץ תחתיו, ועליו נרשמו תנודות הצלילים (הרי צליל בסופו של דבר הוא רטט של האוויר שסביבנו) שהושמעו. הפונואוטוגרף היה מסוגל רק לרשום את הצלילים שקלט על נייר, ולא היה ניתן לשמוע אותם שוב, משמע הוא היה מכשיר רישום קול ולא מכשיר הקלטה.


הפונוגרף של אדיסון

מכשיר ההקלטה האמיתי הראשון הומצא על ידי הממציא הנודע תומס אדיסון בשנת 1877. אדיסון שכלל את המכשיר של סקוט והחליף את גליל הנייר בגליל שהיה מצופה חומר רך כמו בדיל או שעווה. מחט חוברה לגליל הייתה רועדת בהתאם לצלילים שהושמעו סביבה, וכך חורטת את רישם הצליל על גבי החומר הרך. לאחר מכן היה ניתן להריץ את הגליל המחורץ תחת מחט המחוברת לאמצעי הגברה, וכך לשמוע את הקולות שהוקלטו. למכשיר זה קרא אדיסון "פונוגרף".


פונוגרף

מאז הפונואוטוגרף של סקוט והפונוגרף של אדיסון עברה טכנולוגיית רישום הקול וההקלטה התפתחויות רבות. דרך תקליט הויניל, הקסטה וסלילי הקול, הגענו למצב הקיים בימינו, בו לכל אחד מאיתנו יושב בכיס מכשיר הקלטה מתוחכם, שמסוגל להקליט צלילים ומלל בצורה מעוררת התפעלות. ההקלטה בימינו נעשית לרוב באמצעים דיגיטליים, ומשאירה תיעוד ממוחשב של הצלילים, אותו ניתן לשלוח ולהפיץ, וכך למוע אותו אלפי פעמים בכל מקום על גבי הגלובוס. הקלטת הקול הפכה ממקצוע שבו מתמחים מעטים שהיו מומחים לדבר, לפעולה יומיומית שכל אחד ואחד המחזיק טלפון סלולרי מסוגל לבצע.


חסרונות ופגמים בהקלטות

טכנולוגיות ההקלטה, על אף שהשתפרו פלאים בעשורים האחרונים וביתר שאת בשנים האחרונות, עדיין אינן מושלמות. היכולת להקליט בצורה מדויקת שתהיה ברורה לחלוטין היא עדיין יכולת שלא עומדת לרשות כל אדם. מכיוון שהקלטות הן דבר כה נפוץ בימינו, נוצר מצב בו הקלטות רבות הן פגומות וחסרות במובנים רבים.

הקלטה שאינה מקצועית ומדויקת יכולה לייצר רישום קלוקל או פגום של הצליל והמלל הנשמעים בה. תנאי סביבה בעייתיים (כמו לדוגמא סביבה עתירת רעשי רקע המפריעים להקלטה), ציוד הקלטה פגום או ישן או שימוש לא מקצועי בציוד ההקלטה יכולים להביא למצב בו ההקלטה המנופקת מהתהליך זקוקה לפענוח מקצועי על מנת להביא את הדברים שנאמרו והוקלטו בצורתם המדויקת והאמינה ביותר.


פענוח הקלטות

פענוח הקלטות פגומות או לא ברורות הוא מקצוע הדורש מומחיות בתחומים שונים. על מנת לקבל פענוח מקצועי של הקלטה דרוש איש מקצוע שמומחה בטכנולוגיות סאונד ואמצעי הקלטה שונים, ושמחזיק ברשותו את הציוד הדרוש לכך. על מנת לעשות את המניפולציות הקוליות הדרושות לפענוח, יש להבין לעומק את רזי הסאונד והצליל.

כמו כן, דרוש ידע נרחב בתחום בו עוסק המלל בהקלטה. ידע זה משמש את המפענח על מנת להבין לעומק את הנאמר בהקלטה ולהכיר את המונחים השונים בהם נעשה שימוש ובכך למנוע בלבול ופענוח שגוי של הדברים הנאמרים. על מנת לבצע פענוח כהלכה, יש לברור את המוץ מהתבן המוקלט - להבין מה בהקלטה הוא קריטי וחשוב ומה הוא רעש רקע שאליו לא צריך להקדיש תשומת לב.


פענוח הקלטות ראוי כולל גם הבנה על מהות ההקלטה, וכיצד היא בוצעה. מפענח מקצועי יוכל להבחין בין הקלטה אותנטית, שבה נשמעים האנשים או הקולות שנטען שהוקלטו, לבין הקלטה מזויפת, שנועדה לביצוע רמאות ויכולה לעוות את תפיסת המציאות ואף לחרוץ גורלות במקרים מסוימים. כמו כן, תהליך הפענוח יכלול גם זיהוי של האם ההקלטה בוצעה בסתר או שמא תוך ידיעת האדם המוקלט בה.


שימושים שונים לפענוח הקלטות

לתהליך פענוח הקלטות קיימים שימושים שונים ומגוונים באופיים. השימוש הראשון שעולה לראש כשחושבים על תחום נושא אופי משפטי. הקלטה של שיחה או אירוע יכולה לשמש ראיה קריטית במקרים משפטיים רבים, ולהכריע את כף הדין לכאן או לכאן, ובכך לחרוץ גורלות ממש. על מנת להגיע לרמת דיוק גבוהה, ובכך להשלים את תהליך עשיית הצדק, נעשה בדיונים משפטיים רבים שימוש בפענוח הקלטות. מומחי סאונד והקלטה נדרשים לספק לבית המשפט חוות דעת המבוססת על ידע מעמיק ומקצועי. חוות דעת אלה הן הכרחיות כאשר בית המשפט רוצה להכריע עם הקלטה מסוימת קבילה לשמש כראיה ויש להתחשב בה כאשר מנסים לברר את השתלשלות האירועים שהביא לדיון המשפטי.


שימוש אחר לפענוח הקלטות, שהוא יותר חיובי באופיו, הוא שימור הקלטות בעל ערך היסטורי או אישי. הקלטות ישנות רבות אינן איכתיות מספיק על מנת להבין באופן חד וברור את הנאמר בהן. דבר זה נובע מהעובדה שציוד ההקלטה בימים עברו היה מיושן ופחות רגיש, או לחילופין שלאורך השנים העותק הפיזי של ההקלטה (התקליט הסליל או הקלטת עליהם הוקלטו הדברים) נשחק ואיבד מחדותו המקורית.


על מנת לשמר הקלטות בעלות ערך היסטורי, לצורך מחקר או פרסום, יש להשתמש בפענוח הקלטות מקצועי, ושהמפענח יחזיק ברשותו את הידע ההיסטורי הרלוונטי לצורך בירור מעמיק ומדויק ככל הניתן של הנאמר בהקלטה. כך ניתן לשמר לדורות הבאים, וגם עבור הדור הנוכחי, הקלטות שמתעדות אירועים היסטוריים או אירועים בעלי ערך סנטימנטלי. כך ניתן לדוגמא לברר מה אמר סבא לסבתא בעת חתונתם, שההקלטה שלה נעשתה בצורה מרושלת ולא מספקת. בצורה זו ההיסטוריה המשפחתית והאישית שלנו לא תלך לאיבוד במרוצת השנים ולא תשכח עם חילופי הדורות.


פענוח הקלטות סתר

הקלטה שנעשתה בסתר, תהיה הסיבה אשר תהיה, פעמים רבות נופלת באיכותה מהקלטה שנעשתה תוך ידיעת המוקלט. על מנת לבצע את ההקלטה ללא ידיעת המשתתפים בה, יש צורך בציוד קטן שניתן להחביא, שלרוב נופל ברגישותו מציוד הקלטה רגיל. כמו כן, לא ניתן לוודא כי המוקלט מדבר בצורה ברורה ישירות אל אמצעי ההקלטה, כך שלא תמיד יהיה ניתן להבין את מה שאמר.


להקלטות סתר יש משמעות משפטית קריטית במקרים רבים, ועל כן חשוב שכאשר מגישים אותם כראיה בבית משפט ההגשה תעשה לאחר פענוח מקצועי של הנאמר בהן. כמו כן, חשוב לצרף חוות דעת של מפענח הקלטות מקצועי שבו הוא יצהיר כי זוהי אכן הקלטה אותנטית, ויבהיר באופן חד משמעי את הנאמר בה. כך יעשה תהליך בירור האמת המשפטית בצורה המדויקת ביותר.

לסיכום, פיענוח הקלטות יכול לשמש למטרות רבות. בעזרת השירות, ניתן יהיה לקבל תיעוד ורבלי מדויק של הנאמר בהקלטה.

152 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אני מתמללת עיוורת

מאת: סתיו ניסר "את גם מתמללת, וגם עיוורת", שואלים אותי בכל מקום שאני מגיעה אליו: "איך עושים את זה"? יש אנשים שמחליטים שזה בכלל לא אפשרי. אבל האמת שכן. אני מתמללת עם קורא מסך. קורא מסך כשמו כן הוא, מקר

bottom of page