top of page

תמלול בזום - הנגשות בתקופת הקורונה

האם תמלול בזום אפשרי? איך אפשר לתמלל בזום? מה עדיף תמלול בזום או שפת הסימנים? ולמה זה חשוב לחרשים ולקויי שמיעה?


זום הפך לכלי תקשורת מרכזי בעקבות הקורונה. הוא ניצח מתחרות שהיו גדולות יותר בתחום הווידאו, כמו סקייפ והכלים של פייסבוק וגוגל. אבל תמלול בזום נשכח. למה זה חשוב? קודם כל הרבה מהמשתמשים בזום הם חירשים ולקויי שמיעה, וודאי שהתמלול בזום הוא כלי שעוזר להם מאוד, למשל בהרצאות לסטודנטים. ולא רק להם. דמיינו מרצה מדבר במהירות או לא ברור. בשיחה מוקלטת נוכל לעבור על הדברים שוב ולראות בדיוק למה הוא מתכוון. לא רק בהרצאות, גם בפגישות, ישיבות וכל מה שנרצה.


הרצאה בזום


זום היא תוכנת לשיחות מרובות משתתפים ולישיבות. החברה נוצרה ב-2011 והתוכנה שווקה לראשונה ב-2013 התוכנה משתפת כלים החיוניים לסטודנטים ובעלי מוגבלויות - כמו צ'אטים, שיתוף מסך וכתוביות.


זום שנויה במחלות כאמצעי ללמידה מרחוק, בעיקר בקרב הגילאים הצעירים. אבל נראה שהסטודנטים עדיין יצטרכו ללמוד בזום זמן רב. למזלנו יש היום אופציות רבות המאפשרות חוויית לימוד קלה יותר ומהנה יותר גם בתקופת הקורונה, והתלמידים החירשים ולקוויי השמיעה לא צריכים להתעכב בחומר אחרי סטודנטים אחרים.


יש כמה סוגי תמלול שאפשר לעשות בזום. אחד משירותי תמלול הוא תמלול סימולטני. התמלול הסימולנטי בזום יכול להיעשות למשל דרך כלי התמלול של גוגל ואחרים. המרצה מדבר והמתמלל עובד על גוגל דוקס תוך כדי ומשתף את המסך. יש גם כלי תמלול של גוגל, תמלול בזמן אמת, שזו תוכנת תמלול אוטומוטית אך היא מדויקת פחות. דרך פשוטה יותר היא תמלול דרך הזום עצמו ועם הרשאה למתמלל להוסיף הקלדת כתוביות. הקטגוריה נקראת closed captions. אתם כמובן יכולים להיעזר בד"ר לוגי למציאת מתמלל.


גם חברת ורביט, חברת התמלול הגדולה, עובדת בימים אלו על כלי תמלול עובר זום שיתמלל בזמן אמת ללא צורך במתמלל אנושי או אפליקציה חיצונית. תוכנות תמלול נוספות הן Express Scribe, InqScribe ועוד. עוד אפשרות היא להשתמש באפליקציית Descript לתמלול השיחה. מעלים את קובצי האודיו מהזום ישירות לאפליקציה ובתוך כמה דקות מקבלים תמלול מלא של השיחה. כל האמצעים הללו מתאימים רק לאנגלית. בעברית עדיין אין אמצעים טובים, למעט הכלים של גוגל שגם נלמדים ומשתפרים מדי יום.


עוד אפשרות היא שפת הסימנים בזום. זום מאפשרת לנו לפתוח שני מסכים ולנעוץ את אחד המשתתפים שיהיה מוצג עם מנחה השיעור או הישבה. כך המתרגם לשפת הסימנים יכול להיות באחד מי שרוצה ללמוד את שפת הסימנים יכול אף ללמוד שפת סימנים בזום, חברת קול הסימנים מציעה קורס מבוא בנושא וקורס מתקדמים, נגישות ישראל מציעה קורס למתקדמים ולמתחילים, נוער ומבוגרים.


תמלול או שפת סימנים


תמלול או שפת סימנים בזום?


היתרון של תמלול בכתוביות הוא שתמיד אפשר לחזור לטקסט הכתוב - ברירת המחדל של זום היא הקלטה ללא קול. רק באישור מראש אפשר להקליט את השיחה. אפשר להקליט כברירת מחדל. בתפריט ההקלטה תוכלו גם להחליט אם לצלם שיתופי מסך, ליצור קבצי קול ווידאו נפרדים. אנחנו ממליצים על תמלול בטקסט. יותר פשוט ואפשר לעיין בו טוב יותר ללא הפרעות ורעשים.

330 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page