top of page

כתיבת עבודת סמינריון - איך עושים את זה?

אין עוברים את העבודה הסמינריונית ב-11 צעדים


מה זה כתיבת סמינריון? רבים מאיתנו לא נדרשים לשאלה זו עד שאנחנו מגיעים לאקדמיה. כתיבה סמינריונית אינה כתיבת חיבור ואינה כתיבת סיפור. לכתיבה אקדמית, כמו לדרבי, כללים משלה.


כתיבת הסמינריון היא הדרישה הראשונה לכתיבת עבודת מחקר מהסטודנט. מי שמתקשה בהליך יכול לקבל סיוע בכתיבה אקדמית או בעריכת עבודות אקדמיות. עבודת הסמינריון היא עבודת החקר הראשונה ובדיקת כישוריו של הסטודנט שלא דרך מבחן. אבל מה זה אומר? איך כותבים סמינריון?


אף על פי שלכל מרצה יש התנאים שלו, יש כמה דברים משותפים בכתיבת סמינריון בכל המחלקות ובכל הפקולטות ואצל כל המרצים.


שלבים בתכנון עבודה סמינריונית

צעד ראשון: צעד ראשון הוא לבחור נושא. הנושא יכול להיות כל דבר שקשור לתחום הלימודים שלכם ולקורס המדובר. לפעמים המרצה יציע את הנושאים ולפעמים הרעיון יעלה מכם. אתם יכולים גם לבקש מהמרצה לעיין בעבודות סמינריון קודמות כדי לקבל מידע על הנושאים האפשריים. אפשר גם לעיין במאמרים מהתחום כדי לבחור נושא.


צעד שני: קריאת החומר על הנושא. היעזרו במרצים, במידענים ובספרנים של מוסד הלימודים כדי לקבל מידע איפה תוכלו לחפש חומר הרלוונטי לכם.


צעד שלישי: תמצתו את המאמרים. אם המאמרים קשים לכם מדי, אפשר להשתמש בשירות סיוע בכתיבת סמינריון שיתמצת לכם את עיקר המאמר. גם במאמרים באנגלית סטודנטים רבים מתקשים. אפשר להיעזר גם כאן במי שדובר אנגלית טוב יותר.


צעד רביעי: שלבו בין המאמרים. בדקו מה משותף להם ומה מבדיל ביניהם וכתבו את עיקרי הדברים. מאמרים אלו יהיו הבסיס לעבודה. לאחר שיש לכם יותר יודע מחקרי על עבודת הסמינריון תוכלו לנסח את שאלת המחקר.


צעד חמישי: הצעד הבא בכתיבת עבודת סמינריון הוא ניסוח שאלת המחקר. זו כאמור מבוססת על המאמרים הקודמים. השאלה נובעת ממה נאמר עד כה ומה אתם מוסיפים לו בהקשר של הנושא שלכם.


צעד שישי: ניסוח השערות המחקר. בחלק מהתחומים אנחנו מנסחים מה אנחנו חושבים שנמצא. ההשערות מבוססות על הידע הקודם שלנו ועל ההיגיון שלנו, מה הגיוני שנמצא.


צעד שבעי: בסמינריון אנחנו צריכים לענות לא רק על השאלה מה, גם על השאלה איך. איך נבדוק את הנתונים? באמצעות שאלונים, באמצעות ניסוי במעבדה, באמצעות ניתוח טקסטים? באמצעות ראיונות? באמצעות ניסוח תאורטי? הכול אפשרי.


צעד שמיני: אחרי שכבר ניסחתם את השאלה והסברתם איך תפתרו אותה, הגיע הזמן לתאר מה מצאתם, אלו פרקי הממצאים או התוצאות. אתם יכולים לשלב בפרק זה גם את הניתוח של התוצאות ביחס למאמרים שסקרתם ולתת הסבר. אל תשכחו לחלק לראשי פרקים את מה שאתם רוצים לבדוק.


צעד תשיעי: נסחו סיכום עם עיקרי הממצאים. הסבירו שוב מה בדקתם. תוכלו לכתוב המלצות ואל תשכחו לציין את המגבלות של המחקר, מה לא בדקתם ולמה, למשל ההיקף, סוג הנחקרים, סוג הטקסטים וכדומה.


צעד עשירי: ערכו את העבודה. בדקו את דרך ההגשה, שהכול ברור ומנוסח בלי שגיאות כתיב, במבנה נכון ובלי שגיאות תוכן, שהתוכן מתאים לפרק, שאם ציטטתם מישהו מופיעה הפניה בהתאם להנחיות של הקורס.


צעד אחד עשר: הוספת רשימת מקורות. רשימת המקורות היא צעד חשוב בכתיבת העבודה והיא תכוון את קוראיכם שירצו לדעת באילו מאמרים נעזרתם לבסס את העבודה. גם לרשימת המקורות יש הנחיה ברורה בהתאם לקורס, לפקולטה או למרצה. אל תשכחו גם להוסיף רשימת נספחים או רשימת תרשימים אם יש.


צעד שתים עשר: לאחר שסיימתם את כל השלבים הנ"ל הוסיפו את השער על פי ההנחיות של הקורס או הפקולטה וכן את תוכן העניינים. העבודה מוכנה.


מאמר זה נכתב ע"י

דרור ניר קסטל

100 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page