top of page

תמלול משפטי כראיה

מתי תמלול קביל בבית המשפט, מתי תמלול אינו קביל, כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שמגישים את התמלול לבית המשפט


לאחרונה התמלולים עולים לכותרות. כמעט כל חקירה של חשוד, ודאי חשוד פוליטי, מודלפת לעיתונים ולערוצי הטלוויזיה והרדיו. האם כל תמלול כזה הוא ראיה? התשובה היא שיש קריטריונים מחמירים. תמלול לבית משפט הוא תמלול מורכב ביותר שיש להתמחות בו ולדעת כל פרט בו, כדי שהתמלול לא יוחזר לנידונים בבית המשפט או למייצגיהם וכדי שייחשב ראיה לכל דבר. הנה כמה מהכללים המשפיעים על חוקיות התמלול וקבילותו.


מתי הקלטה נחשבת ראיה חוקית? בהקשר של תמלול הקלטה יש לוודא כי ההקלטה היא חוקית. ההקלטה היא חוקית כאשר שני הצדדים מודעים לקיומה או אם בוצעה בציבור, כלומר לא האזנת סתר. האזנת סתר אינה מותרת בחוק. לא רק שהקלטת סתר אינה חוקית, מבצעה נחשב עבריין. עם זאת, במקרים של פשעים חמורים הקלטת סתר, גם אם אינה חוקית, תותר כראיה.


תמלול בבית משפט


הקלטה באישור בית המשפט במקרה של האזנת סתר בעקבות פשע חמור, ואם הצד המקליט הוא המשטרה או גופי חקירה אחרים כמו מח"ש או רשות ניירות ערך, יש צורך באישור שופט בית משפט מחוזי.


הדוברים צריכים להיות מזוהים בעת הגשת התמלול המתמלל צריך להבחין בדיוק רב בין הדוברים ולהסביר מי מהם הדובר בכל פעם, עבודה לא פשוטה כשיש הרבה דוברים. על עורכי הדין או על הנציגים בבית המשפט יהיה להוכיח גם שדבריהם נאמרו מרצון ולא הופעל עליהם כל לחץ ושלא היה מדובב.


תאריך ומועד יש לצרף מועד הקלטה, יום ושעה, בצירוף ההקלטה והתמלול וחוות דעת מומחה.


התאמה בין התמלול להקלטה חייבת להיות תאימות מלאה בין התמלול להקלטה. התמלול מוגש לבית המשפט עם ההקלטה. בעת המשפט עצמו מוצג רק התמלול. במקרה שיש תמלול לא ברור, על המתמלל לכתוב "לא ברור" ולא לנסות לפענח את הדברים בעצמו.


מכשיר תקין מכשיר ההקלטה שבו הצדדים משתמשים חייב להיות תקין. עדכני ובעל איכות קול ברורה.


חוות דעות מומחה התמלול חייב להיות מוגש עם חוות דעת מומחה של חברה או מתמלל מנוסים. לתמלול יש נוסח הצהרה קבוע הכולל סעיפים שונים, דוגמת "אני נותן את חוות דעתי זו במקום עדות בבית משפט".


תמלול חלקי תמלול חלקי של ההקלטה או תמלול של הקלטה ערוכה אינם קבילים בבית המשפט. הקלטה ערוכה אף עשויה להיחשב כשיבוש ראיות.


אינטונציה חשוב שהתמלול יעביר את רוח הדברים, למשל סרקזם, לחישות, הרמת קול ואפילו רעשי רקע. הפיסוק גם כן חשוב כי הוא יכול לשנות לגמרי את משמעות המשפט.


אינטונציה של השיחה


התמלול אינו הראיה יש לציין כי הראיה אינה התמלול אלא ההקלטה עצמה. התמלול הוא כלי עזר לבאי כוח הצדדים.


פורמט התמלול פורמט ההקלטה צריך להיות בקובץ wav או mp3 בלבד


מספור התמלול התמלול המוגש לבית חייב להיות ממוספר הן במספר העמודים והן במספר השורות.


העתקים ההקלטה חייבת להיות מוגשת בשלושה העתקים לבית המשפט.


אם נחזור לעניינו ולפרשות אקטואליות מסוימות, גם אם תובע מגיש תמלול חלקי, התמלול לבדו אינו הראיה. הראיה המרכזית היא ההקלטה ואם התמלול חלקי, ערוך או לא מוסר את המידע כהווייתו, הראיה אינה קבילה. כך כשאתם צופים בטלוויזיה ושומעים תמלולים מחקירות או משיחות מוקלטות, דעו שלרוב בשל מגבלות העריכה של תוכניות הטלוויזיה והרדיו או העיתונים לא מוצג בפנינו התמלול המלא שיוצג בבית המשפט. על כן עלינו להיות זהירים וביקורתיים כשאנו צורכים חדשות. לתמלול מקצועי וחסר פשרות פנו אלינו.


מאמר זה נכתב ע"י

דרור ניר קסטל


123 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page