top of page

תמלול הקלטות לבית משפט - איך להוציא את המקסימום מכל הקלטה

עודכן: 12 בנוב׳ 2021

תמלול היא אומנות אשר נעשה בה שימוש עד עצם היום הזה. בניגוד לציפיות, פיתוחי הטכנולוגיה לא רק שלא הכחידו את היקף השימוש בתמלול, אלא רק שייפו ושיפרו את המנגנון אשר היה מורכב טרם לכן, וכעת לובש צורות חדשות. אחת מהן היא תמלול הקלטות לבית משפט.

סביר להניח כי תמלולים משפטיים, קרי תמלול הקלטות לבית משפט, הוא ככל הנראה סוג התמלול אשר מצריך את מרב הדעת כמו גם תשומת הלב לפרטים הקטנים, משום שנעשה בו שימוש בהקשר ערכאה שיפוטית.

כלומר, בניגוד לתמלולים אשר נעשים בעבור האדם הפרטי מנסיבותיו האישיות, בעבור חוקר פרטי או בנסיבות אחרות, תמלולים משפטיים צריכים לעמוד בכמה תקנות ודינים כדי לקבל תוקף. לפיכך, לאור המורכבות הרבה בנושא – במאמר הקרוב נדון בהרחבה במאפייניהם השונים של תמלולים משפטיים, כמו גם כיצד להפיק מהם את המרב.

תמלול מול עבודת הקלדן

בטרם נדון בהיבטיו השונים של תמלול למען מטרות משפטיות, חשוב לחדד ולציין כי אין מדובר בעבודת הקלדן אשר מקליד את שנאמר למען יצירתו העתידית של פרוטוקול, אלא בתמלול אשר נעשה מטעם אחד הצדדים בתביעה כדי ליצור ראיה חדשה.

כלומר, אף על פי שבהיבט הפרקטי מדובר בביצועה של אותה פעולה, קלדן קשור לעבודת בית המשפט והוא מתמלל סימולטנית את הדיונים בבית המשפט. בתמלול משפטי, לעומת זאת, התמלול נעשה על סמך שיחות עוד לפני המשפט מתוך שיחות מוקלטות לרוב.



חוק ומשפט

בתמלול הקלטות לבית משפט השטן נמצא בפרטים הקטנים

יתר על כן, ראיה כדוגמת תמלול הקלטות לבית משפט היא בעלת משקל רב וחסר תקדים כחלק מהליך משפטי, שכן לעתים היא מהווה מעין שובר שוויון כאשר מובא תמלול הקלטה בצירוף להקלטה המקורית. זה שופך אור לעתים רבות על רחשי ליבם האמיתיים של המעורבים בהליך המשפטי.

לדוגמה, בעת משפט גירושין מבצע אחד ההורים שימוש ציני בנוגע להסדרים. במקרה זה ניתן להשתמש בתמלול כהקלטה כראיה אשר תוכיח מעל כל ספק את כוונותיו האמיתיות של אחד ההורים.

המשמעות של כך היא דרמטית, שכן אם השופט ייווכח לנתונים שנכתבו בתמלול ההקלטה לבית משפט, הדבר עשוי להפוך את התיק כולו.

פרמטרים אשר קובעים את קבילותה של הקלטה מתומללת

כדי שהקלטה אשר הובאה לידי מתמלל תוכר כראיה מטעם הערכאה המשפטית ישנם מספר כללים וחוקים אשר כרוכים בתהליך ודרך ההקלטה, כדי שהשופט ידון בה מלכתחילה.

מבחן החוק אל מול תמלול הקלטות לבית משפט

לדוגמה, על ההקלטה לעמוד במבחן החוק כאשר האופן שבו היא נגבתה הינו חוקי לחלוטין ואינו כזה אשר מהווה האזנת סתר. במדינת ישראל החוק מתיר לכל אדם להקליט כל שיחה כל עוד הוא חלק ממנה, בניגוד להאזנה לנמענים על ידי צד ג', בעוד הדוברים אינם מודעים כלל לעובדה כי אדם נוסף מאזין להם, ובוודאי שלא מקליט אותם.

תקינות הציוד

טעות נפוצה אשר רבים שוגים בה בעודם מנסים לבצע תמלול הקלטות לבית משפט בכוחות עצמם, היא שימוש במכשיר חובבני כדוגמת טלפון או רשמקול ישן. הסיבה היא שמכשירים אלו אינם אמינים ובעלי יכולת סינון רעש מועטה עד בכלל. כלומר כאשר תובא ההקלטה לידי ערכאה שיפוטית אשר קיים יסוד סביר להניח כי היא יפסול את תקינותה בעקבות איכות התמלול.


דוגמה למקרה שכזה ניתן למצוא בפרשת הרפז המפורסמת, שבה בעקבות הקלטה אשר נעשתה באמצעים קלוקלים בוטלה לחלוטין הטענה כי אחת הדמויות בפרשה ידעה אודות קיומו של מסמך מסוים. כיוון שההקלטה לא ברורה,היה ניתן לפרשה בכיוון אחר לחלוטין. לבסוף ההקלטה הזו לא התקבלה כראיה בשל חילוקי הדעות בעניינה.

כלומר, יתכן כי אף על פי שאתם בטוחים שיש לכם ראיה מנצחת, בשל שימוש בציוד ישן וארכאי, עורכי הדין אשר מייצגים את יריבכם המשפטי, כמו גם השופט עצמו, עלולים להטיל ערר בנוגע לתקינותה של הקלטה זו מלכתחילה, בשל האיכות.

הפתרון לכך טמון בהיעזרות מקצועית בשירותי תמלול מבעוד מועד. מתמללים רבים מציעים ציוד מקצועי מטעמם למען התמלול, שיכול לעזור לכם במלאכה

הגדרת זהות הדוברים

כאשר מובעת הקלטה למען דיון בבית משפט או הכרה בה כראיה, ישנה חשיבות מכרעת ליכולת של מביא ההקלטה להגדיר ולאפיין את כלל הדוברים בה לפי זהותם. כלומר, כאשר אדם חיצוני אשר אינו נוכח בשיחה ישמע את אותה הקלטה, היא מוכרחת להיות ברורה דיה כדי שאותו אדם יצליח לזהות הן את הדוברים בה, כמו גם את שיוך המלל לכל דובר.


קורצליה בין אשר כתוב לאשר נאמר

חשוב גם קיומה של קורלציה מלאה בין תוכן ההקלטה הכתוב לבין אשר מתואר בשמע. כלומר, לעתים ישנו רצון או צורך מצד לקוחות אשר רוצים לעשות שימוש בהקלטה אך לצערם היא אינה שמישה, בין אם כתוצאה מציוד לקוי ובין אם מתנאי הקלטה ירודים – גשם, רעש סביבתי, תנועה ותזוזה ועוד.

ההשלכה בפועל היא פסילתה של ההקלטה. לפיכך, על המתמלל כמו גם על הלקוח לוודא כי כל אשר כתוב על דף התמלול הוא בעל סימוכין מתאימים לו בהקלטה שממנו הוצא אותו תמלול.

חשיבות השימוש בסיוע חיצוני בתהליך תמלול הקלטות לבית משפט

כפי שניתן להבחין, ישנן שלל השגות ותקנות לגבי הקלטה במישור המשפטי, אשר הופכים את מלאכת הגשת תמלול כראייה למורכבת אך חשובה לא פחות. לאור זאת, מומלץ במידה רבה לבצע תמלול הקלטה כאשר מדובר בנושא יקר לליבכם כמו דיון משפטי, באמצעות שירותיהם של אנשי מקצוע אשר עוסקים בכך חדשות לבקרים.

לפיכך, אילו הנכם בפתחו של הליך משפטי או שלב מכריע של דיון בעניינכם, כמו גם כי יש בידכם הקלטה או שמא הנכם מתעתדים לבצע שכזו, כדאי לכם להתייעץ עם גורם מקצועי אשר בקיא ובפיו שגורות כלל התקנות הרלוונטיות לסוגיה, כדי שתוכלו להצליח במשפט בזכות התמלול מההקלטה.






60 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page