top of page

תמלול ככלי למינוף הקריירה

כתבה על כוכב הרשת לידור צדקה

מאת: נתן חביב


כמראיין כתבתי וערכתי ראיונות עם לקויי שמיעה שנעזרים בשירותי התמלול. תמלול עשוי להיראות כמובן מאליו לנו אך עבור כבדי שמיעה הוא כמים בנווה מדבר. התמלול הוא עזרה בסיסית עבורם באינטראקציה עם סביבתם.


שוחחתי עם לידור צדקה השחקן, כוכב הרשת וגיבור מעורר השראה שמשתמש בשירותי התמלול בקריירה שלו. הוא רגיש ונעים הליכות וחוגג בימים אלו יום הולדת 20. בעברו היה לידור ילד מכונס בעצמו, הרבה לנעול את עצמו בחדר, היה מפוחד וחרד בשל חבריו לכיתה שסירבו לשחק עמו. כיום הוא כבר יותר מאמין בעצמו, ומחכה לתפקיד חייו על המסך הקטן. הריאיון עם לידור התנהל בזום.


כשהתחלנו לדבר לפני הריאיון סיפרת לי על התפקיד שלך כשחקן. אשמח שתשתף אותי בפרטים על התמלול שאתה מסתייע בו בקריירה שלך ועל היכרותך עם ד"ר לוגי השכלה בע"מ.


לידור צדקה הביט בי, הסמיק מעט, והשיב:

"תראה אני התברכתי בכישרון משחק וגם כתיבה. כתבתי אפילו פעם ספר. במשחק מול מצלמה זה לא מרגיש לי תמיד טבעי, אני עוד צריך להתרגל. הרבה פעמים אני מרגיש שזה החיים האמיתיים, כי מדברים אליי. אני משנן טקסטים לעצמי כשאני לבד ומנסה לעבד את הדמות שאליה אני נכנס. לגבי התמלול אני חייב תודה לחברות כמו ד"ר לוגי שעושות עבודה ייחודית ומקדישות זמן לתחום התמלול ולהקראת טקסטים. אני בטוח כי לכל כבד שמיעה זה יכול לתרום רבות".


מתי ואיך יצא לך לכתוב את הספר?

"כשהייתי בכיתה ט' כתבתי כל מה שעברתי ועל היחס הרע שקיבלתי מחבריי לכיתה בבית הספר. ממש כל יום הייתי כותב מה עשו לי. הייתי מסתגר ומתכנס בתוך עצמי, העדפתי ככה מאשר שיצחקו על לקות השמיעה שלי ועל הפגם בדיבור. היה לי קשה. ואז יום אחד הגיע ילד ושרף את הספר".


אתה חושב שמה שעברת תרם להצלחה שלך?

"דבר ראשון, זה גרם לי לפתוח את העיניים, לראות עולם, להבין שמה שקרה לי זה מה שעושה אותי למי שאני. זה שאמרו לי בהמשך, 'לידור, אתה טוב , אתה תצליח' זה חיזק אותי. אפשר להוסיף שגם הסוכנות שלי הרימה אותי, והיא ייחודית במינה בכך שהיא לא מוותרת על אנשים כישרוניים ובעלי פוטנציאל למרות המגבלות ועזרה לי באמצעות קורס המשחק. למדתי הרבה מהם. היום, כשאני כבר עוד כמה ימים חוגג 20, אני מרגיש שאנשים מדברים איתי. וכאן אני רוצה להודות להם, לסוכנות שרון אייג'נסי".



לידור צדקה


איך חוגגים את גיל 20?

"גיל 20 זו שמחת חיים מטורפת, אני חי את החיים, משחק את המשחק של החיים. כמו שחמט. בעקבות הקורונה לא הייתה אפשרות לחגוג עם כל החברים והייתה לי חוויה נהדרת לחגוג בחוג מצומצם עם המשפחה הקרובה והבנתי כמה המשפחה חשובה לי".


לידור מצחקק לרגע, ומוסיף בהומור: "יאללה שאלה הבאה?"

כבדות שמיעה מפריעה לך או תורמת לקריירה שלך?

לידור זז באי נוחות ומתחיל לענות, "הרבה אמרו לי כי בעיית השמיעה שלי לא מפריעה לאף אחד, כיום הרבה יותר מקבלים אותי. חלק נלווה לבעיית השמיעה היא בעיית הדיבור שלי. לא שומעים מילים מסוימות ואותיות שאני אומר, וזה מפריע לי לתקשר. זה מוריד מאוד את הביטחון העצמי כי אני מפחד לגשת לאנשים ולשוחח איתם. פעם השתתפתי כניצב בסרט של במאי ותסריטאי שיש לו גם תכנית בוקר. הוא אמר לי שיש לי עתיד של שחקן מזהיר, וזה נתן לי תחושה טובה והעלה לי את הביטחון".


אם היו שואלים אותך היית רוצה להיוולד עם לקות שמיעה או שהיית רוצה להיוולד שומע ככל אדם, מה היית עונה?

"הייתי רוצה להיוולד כמו שאני היום כי אני אוהב את עצמי כמו שאני. פשוט אנשים, ובפרט ילדים שפגשתי במהלך החיים, הורידו לי את הביטחון בילדות. הרבה אנשים כמוני חיים רגיל ומתנהגים רגיל. אני מרגיש שהייתי ילד יותר חכם בזכות הלקות כי קראתי שפתיים, זה עזר לי להבין יותר שפות".


מהו החלום הכי גדול שלך?

"לפני 6 שנים סבתא שלי נפטרה, ואז סבא רבא שלי, באותו החודש. הייתי מאוד קרוב אליהם. יש לי חלום כזה שסבתא שלי תראה אותי מצליח ואקבל ממנה ברכה. אני חולם שההצלחה שלי בכל מקום תוביל לכך שאני אעמוד על במות מול אנשים לקויי שמיעה כמוני ואספר להם את כל מה שעברתי. זה ייתן להם מוטיבציה וירים אותם. אני רוצה לעורר בהם השראה בעקבות הסיפור שלי. זה יעודד אותם וייתן להם תקווה".


תקשיב, אתה ממש מעורר השראה.

התבוננתי בלידור צדקה שמדבר אליי ומספר לי על ילדותו הקשה ועל ההתנהגות הלא נעימה שחווה מחבריו לכיתה. כל מה שהוא חולם זה רק לעזור ללקויי שמיעה כמוהו. חשבתי לעצמי איזה כיף שיש כלי כמו תמלול שיכול לעזור לאנשים בעלי מוגבלויות שונות, ובפרט לכבדי שמיעה, לעבור את המכשולים בפיתוח הקריירה שלהם. לא ראיתי את לקות השמיעה שלו, וקשה היה שלא לאהוב אותו בשל החינניות שפרצה ממנו והרגש החזק של אמביציה שעלה ממנו. הבנתי שהילד הזה עבד על עצמו בהתמדה והפך מילד מכונס ומסוגר בתוך עצמו לאדם שהוא היום במקום שבו הוא נמצא. זה מראה על עבודה עצמית יוצאת דופן וזה היופי האמיתי בעיניי.


127 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page